duminică, 23 noiembrie 2008

UMBRA…. LUI C.G. JUNG



Arhetipurile care influenteaza sau tulbura cel mai frecvent si cel mai intens Eul sunt UMBRA, ANIMA si ANIMUS.

In arhetipul umbrei sunt cuprinse acele dorinte care fiind mai slabe si mai putin adaptate raman in afara constiintei, formanad ceea ce se numeste subconstient individual.
In termeni generali, se poate spune ca in umbra se afla tot ceea ce este reprimat de catre o persoana deoarece aceasta considera ca este negativ, dar si tot ceea ce este disparut deoarece invidul il considera fara valoare.
Jung considera ca a-ti cunoaste propria umbra este o sarcina care necesita rabdare si curaj. A ne cunoaste umbra inseamna sa dezgolesti in fata ochilor tot ceea ce cu atata grija ascundem de noi si de ceilalti. Invidia, egoismul, ura, gelozia, sentimente considerate imorale sunt “arhivate” intr-un spatiu dincolo de limita constientului. Deoarece acestea raman nerezolvate, devin o puternica si permanenta risipa de energie.
In vise, acest arhetip apare intotdeauna ca avand acelsi sex cu cel al visatorului si isi asuma atitudini care in stare de veghe ne-ar ingrozi. Uneori, umbra poate dezvalui si caracteristici pozitive, pe care din ratiune de inconvenienta sociala nu indraznim sa le afisam. Spe exemplu, cazul unui avocat de succes cu excelente aptitudini artistice isi lasa in umbra toata creativitatea.
Umbra individuala proiecteaza asupra altora ceea ce personalitatea constienta refuza sa accepte ca fiindu-i propriu!
Si in cazul umbrei colective se intampla la fel. In al doilea Razboi Mondial pentru nemtii hitleristi umbra colectiva era reprezentata de catre evrei.

In conceptia lui Jung, inconstientul poate fi periculos, insa nu este in esenta rau sau distructiv. Cu toate acestea, exista o importanta componenta functionala a inconstientului, care, in anumite conditii poate deveni o sursa pentru mare parte din raul pe care fiintele umane il produc in lume. Aceasta componenta este umbra. Conform lui Jung, umbra este partea intunecata a personalitatii exprimate constient, persona. Umbra reprezinta acele calitati si caracteristici personale neacceptate de ego si care prin urmare lupta impotriva lor. Cele mai importane mecanisme de aparare de acest gen ale egoului sunt reprimarea si proiectia. Atunci cand reprimam ceva, egoul impinge aceste tendinte inacceptabile in inconstient, unde raman ca secrete personale rusinoase/penibile. Astfel, reprimarea necesita energie psihica si ne poate produce suferinta ca urmare a scaderii generale ulterioare a rezervelor noastre psihologice de energie. Reprimarea poate de asemenea sa ne produca durere deoarece umbra poate contine calitati benefice, pozitive necunoscute si neexprimate, cum ar fi capacitatea de a ne bucura, a iubi, a crea.
Mult mai periculos si continand un rau potential este, totusi, mecanismul de aparare constituit de proiectie. Prin proiectie, caracteristicile neacceptate ale umbrei sunt respinse la propria persoana si perceputa ca fiind localizate in exterior, de obicei in alte persoane. Astfel, de exemplu, un sentiment propriu neconstientizat de furie, ura, gelozie, egoism sau lacomie sunt in mod fals considerate ca apartinand unei alte persoane sau unui alt grup. Aceasta proiectie imaginara si inconstienta va determina in general o apreciere morala asupra acelui obiect, realizata constient, care ne va conduce gradat la un comportament negativ fata de acea inocenta persoana. In mod concret, acest fapt exprima disconfortul minor consecutiv unei simple dojeni sau unui comentariu nedorit la adresa propriei persoane pana la raul major care este violul, tortura, crima si problemele etnice.
Conform lui Jung, acestea rezulta din faptul ca umbra are un efect de completare si compensare asupra persoanei constiente. In conditiile in care persoana este evaluata ca fiind buna, umbra va fi considerata rea. Daca aceasta umbra negativa este proiectata apoi asupra altora, acele persoane vor fi catalogate si percepute ca fiind dusmanul nostru moral si ca urmare vom resimti constient ca justificat un anumit rau pe care l-am putea cauza acelor persoane, rau interpretat cu intelepciune de ego ca rau meritat. Astfel, raul (nemeritat) este apreciat ca fiind bun (meritat). Aceasta este dilema morala care poate fi produsa prin proiectie. Identificarea umbrei inconstiente ca fiind o importanta sursa de rau in cazul omului, nu contrazice ideea exprimata mai sus prin care tendinta spre rau se dezvolta odata cu emergenta constiintei egoului. Aceasta si pentru ca umbra insasi este un produs al dezvoltarii personalitatii. Umbra se formeaza astfel din trasaturile personalitatii luate ca intreg si care nu pot fi acceptate de constient. Deoarece aceste trasaturi nu sunt acceptate de constiinta, vor ajunge in inconstient unde vor forma constelatii sub forma unei umbre complexe.

Umbra este un arhetip care personifica partea cea mai arhaica si mai obscura a psihismului uman si care constituie zona cea mai joasa a personalitatii este UMBRA.
Jung spunea: “crusta noastra de civilizatie ascunde un soi de bruta cu aspect preistoric...” Tot ce este nai primitiv, mai bestial si violent in natura umana este atributul Umbrei.
Aceasta figura arhetipala care salasluieste in tenebrele inconstientului cuprinde elemente psihice personale sau colective care se opun tentintelor constiente sau care nu au fost traite ca experiente concrete. Ea este compusa din doua aspecte ale psihismului uman.
Pe de o parte semnifica zona psihica cea mai putin evoluata, mai intunecata, prin raportarea la normele morale ale unei constinte civilizate. Pe de alta parte este suma tuturor defectelor, slabiciunilor, tendintelor nefaste, care sunt respinse de catre ego-ul individului.
Aspectul terific al Umbrei, care se reveleaza in vise sub forma unor aparitii detestabile, diabolice, dusmanoase, criminale, populeaza straturile cele mai frustre din profunzimile insondabile ale inconstientului.
Arhetipul Umbrei este personalizat de catre Diavol, cel care dezbina, cel care tenteaza...
Este intr-un fel opusul arhetipului Sinelui, simbolizat prin Dumnezeu, cel care uneste armonios fiinta umana.
Aceasta violenta intrinseca aspectelor cele mai reprobabile si josnice ale personalitatii individului, egoismului cel mai acerb, barbariei si sadismului, orgoliului mistuitor si vindicativ, se dezvaluie la nivel colectiv cu ocazia razboaielor nimicitoare, desfasurare oarba de ura distructiva.
Dar ea este prezenta, de asemenea, in viata de zi cu zi, in conflictele familiale, la locul de munca, in viata politica, disputele religioase, etc., unde dorinta de dominatie, de aservire si pofta nesabuita de putere sunt expresia acelorasi pulsiuni obscure ale primitivismului unei naturi psihice neevoluate Umbra, pe care o purtam cu totii in adancul fiintei noastre, este partea din noi care trebuie prelucrata, materialul brut care supus procesului de analiza si transformarea, ne obliga sa iesim din propria ignoranta si permite in final, ca urmare a ptixzei de constiinta, evolutia sa se desfasoare. Caci evolutia este tocmai acest drum de la tenebrele inconstientului spre lumina constiintei.

Pentru orice problema exista solutie!

Pentru orice problema exista solutie!